Pomůcky pro lidi s autismem nebo mentálním znevýhodněním
Péče o blízkého s poruchou autistického spektra (PAS) nebo s mentálním postižením přináší řadu výzev. Jednou z cest ke zlepšení porozumění a samostatnosti vašeho blízkého je využívání vhodných pomůcek. Na následujících řádcích shrnujeme, jaké pomůcky existují, proč je dobré je používat a jak s nimi začít pracovat.
Co je dobré vědět o blízkých s PAS nebo mentálním znevýhodněním?
Porucha autistického spektra (PAS) ovlivňuje způsob, jakým člověk komunikuje, jak vnímá svět, navazuje vztahy nebo reaguje na změny. Mentální postižení znamená sníženou schopnost učit se, plánovat a samostatně fungovat v běžných situacích. Obě skupiny lidí často potřebují zvýšenou míru podpory, strukturu a jasně podané informace.
Jak pomůcky pomáhají?
Pomůcky nejsou náhradou lidského kontaktu, mohou ale pomáhat překonat jazykové a komunikační bariéry, snižovat stres z nejistoty, posilovat dobré návyky, přinášet nové dovednosti a zajišťovat předvídatelnost. Často také předcházejí krizovým situacím, které mohou vzniknout při přetížení nebo nepochopení.
Na jaké pomůcky se zaměřit?
1. Komunikační pomůcky
- Z čeho vybírat: Obrázky (např. PECS), kartičky s piktogramy, komunikační aplikace (např. GoTalk), slovníčky a knihy.
- K čemu jsou dobré: Pomáhají vyjádřit potřeby, přání, emoce, snižují frustraci a zvyšují míru porozumění.
2. Plánovací a orientační pomůcky
- Z čeho vybírat: Denní režim, týdenní plán, procesuální schémata, organizační pomůcky, časovač, vizualizace času…
- K čemu jsou dobré: Podporují orientaci v čase a činnostech, zajišťují pocit jistoty, snižují úzkost, zjednodušují přechody mezi jednotlivými činnostmi
3. Senzorické (smyslové) pomůcky
- Z čeho vybírat: Sluchátka proti hluku, zátěžové deky, pop it hračky, žvýkací šperky, mačkací míčky, kinetický písek, tuby se sypkými materiály, světelné LED panely, zvukové hračky, aroma difuzéry…
- K čemu jsou dobré: Regulují smyslové přetížení, uklidňují nebo aktivují podle potřeby.
4. Didaktické a motorické pomůcky
- Z čeho vybírat: Puzzle, skládačky, jednoduché pracovní listy, hračky pro podporu logického myšlení, rozvoj jemné motoriky, poznávání barev a tvarů…
- K čemu jsou dobré: Podporují učení, logiku, jemnou motoriku a rozvoj dovedností.
5. Pomůcky pro nácvik sebeobsluhy
- Z čeho vybírat: Procesuální schémata (například proužky s postupem oblékání nebo mytí rukou), značení na zásuvkách, ergonomicky upravené nástroje denní potřeby…
- K čemu jsou dobré: Zvyšují samostatnost a dávají blízkému prostor pro vlastní tempo.
Jak pomůcky zavádět?
- Začněte jednoduše a srozumitelně. Představte pomůcku klidně a s trpělivostí.
- Pomůcky používejte pravidelně. Většina pomůcek funguje, jen pokud si blízká osoba práci s nimi osvojí a zautomatizuje.
- Buďte důslední. Stejný obrázek by měl mít vždy stejné významy.
- Oceňujte. Nezapomeňte pochválit i malý pokrok.
- Zapojte i další osoby. Učitelé, asistentky nebo další pečující by měli vědět, jak pomůcka funguje a jak se s ní pracuje.
Kde pomůcky sehnat?
- Speciální e-shopy: www.sensa-shop.cz, www.chytrehracky.cz
- Neziskové organizace: Raná péče Diakonie, Raná péče NAUTIS – nabízejí poradenství a půjčovny pomůcek, SPC (Speciálně pedagogická centra) a poradny.
- Domácí výroba: Kartičky lze vytvořit doma – stačí tiskárna, laminovačka, suché zipy nebo obyčejná lepicí páska.
Správně zvolené pomůcky mohou zpříjemnit každodenní péči, posílit soběstačnost vašeho blízkého a usnadnit váš společný čas. Pokud si nejste jisti výběrem, neváhejte se obrátit na odborníky – pomohou vám najít to, co opravdu potřebujete.